att leda affärer

om programmet

En naturlig del av många ledares vardag handlar om att säkra framgångsrika affärer, från att designa en affärsmodell som fungerar till produktledning, portföljstrategi, förhandling och försäljning. Ju mindre ett företag är desto viktigare blir det för dess ledare att behärska olika affärsmässiga färdigheter. I större organisationer är konceptuell förståelse extra viktig för att koordinera och säkra att de olika disciplinerna fungerar väl. Programmet ger en god bas för att skapa, leda och förnya affärsidan av din verksamhet.

omfattning

Programmet omfattar:

  • 1/2 h personlig avstämning kring målsättning

  • 8 st interaktiva seminarier, halvdagar

  • Enklare självstudier (artiklar, YouTube)

  • 4 st frågestunder och gruppcoaching med återkoppling från verkligheten à 1 h

  • Avslutningsseminarium med presentation och feedback på eget arbete 3 h

  • Tilläggsoption: Individuell coachning eller mentorering parallellt med programmet, kopplat till personlig målsättning

MÅLSÄTTNING

Målsättningen med Att leda kulturtransformation är att du efter genomgånget program har:

  • Utvecklat en fördjupad förståelse för affärsmannaskap och kundrelationer

  • En kraftfull verktygslåda för att utveckla och förändra den egna organisationens affärsmodell och erbjudande

  • Byggt en solid bas inför att tryggt hantera kunder och försäljning

MÅLGRUPP

Programmet Att leda affärer vänder sig i huvudsak till dig som är eller vill bli chef eller ledare och vill vässa dina färdigheter inför utveckling och förändring av organisationens affärsmodell, erbjudande och kundrelationer.

FÖRKUNSKAPER

Programmet kräver inga förkunskaper.

INNEHÅLL

Affärsmannaskap.jpg

affärsmannaskap

  • Vad är affärsmannaskap?

  • Affärsmodell

  • Värdekedja

  • Marknadsföring

  • Marknadskommunikation

  • Logistik

  • Ekosystem

Produktledning.jpg

produktledning

  • Vad är produktledning?

  • Användarfall och personas

  • Portföljstrategi och roadmap

  • USP, differentiering, positionering

  • Produktlivscykel

  • Interaktionsdesign och UX (User eXperience)

  • Orkestrering

förhandling och försäljning

  • Vad är förhandling och försäljning?

  • Förhandling

  • Produktförsäljning

  • Lösningsförsäljning

  • Komplex teamförsäljning

  • Kundlojalitet

  • Internationella affärer

projektledning

  • Vad är projektledning?

  • Utvecklingsprojekt

  • Kundprojekt

  • Projektmodeller och -process

  • Verktyg

  • Ansvar och ägarskap

  • Serviceavtal