
filosofi
Learning Leaders filosofi baserar sig på enkel men modern syn på ledarskap, kunskap, pedagogik, personlig utveckling och hållbarhet. Vi inspireras av många källor och företräder inget enskilt koncept. Vår övertygelse är att moderna ledare behöver ha vidsynta perspektiv och många verktyg i repertoaren för att effektivt kunna möta en alltmer komplex och utmanande vardag.
ledarskap och organisation
Learning Leader förespråkar en bred repertoar av perspektiv och verktyg inom holistisk ledarskapsutveckling. Kärnan i detta, dvs själva ledarskapet, återspeglar forskningsområdet Full Range Leadership Model (B Bass och B Avolio) och ramverket om transaktionellt och transformativt ledarskap (Teori X och Y, av J MacGregors). Den transformativa filosofin står tydligt i centrum i Learning Leaders budskap, samtidigt som det transaktionella perspektivet (scientific management/J Taylor, requisite organization/E Jaques) finns med i verktygslådan och som historiskt och delvis levande arv i bakgrunden.
“If the only tool you have is a hammer, it is tempting to treat everything as if it were a nail.” — Abraham Maslow
Tillitsfullt samarbete och effektiv teaming för att lösa komplexa problem och nå högt uppsatta målsättningar står i centrum av den högpresterande organisationen, dvs framför fokus på individuell förmåga och prestation (som är nödvändigt men otillräckligt).
Det holistiska synsättet i kursportföljen är även influerat av närliggande ämnen och kompetenser:
Systemtänkande och komplexitet (M Jackson, R Ackoff, D Meadows, P Senge, N Taleb, D Snowden, m fl)
Psykologi/ekonomi/pedagogik (D Kahneman, R Cialdini, A Edmondson, C Dweck, C Graves, E Deci/R Ryan, C Argyris, D Goleman, A Duckworth, S Elvnäs, m fl)
Organisation/process (G Kim, M Cagan, C Christensen, J Kotter, H Mintzberg, E Goldratt, M Skelton, J Kamer, R Barrett, J Collins, m fl)
Diverse populärvetenskapliga verk (D Marquet, S Sinek, S Covey, P Lencioni, D Pink, F Laloux, J Willink, E Meyer, R Thaler, m fl)
kunskapssyn
Ledarskapsutveckling börjar med att ta ägarskap över det egna lärandet
Bästa lärandet sker i en trygg utvecklingskultur
Ledarskapsutveckling är mest effektiv när learning by doing, konceptuell förståelse och mänskliga färdigheter blandas i en ständigt pågående lärloop
Prestigelöst, reflekterande tänkande främjar personlig mognad
Learning Leaders variant av kunskapstrappan (“6F”) inkluderar individuellt och organisatoriskt lärande i olika ambitionsnivåer; kursprogrammen siktar på det individuella lärandets tre nivåer och Private academy/”train-the-trainer” siktar på det organisatoriska lärandets nästa tre nivåer
Pedagogik
Tillit och trygghet — vi lär känna varandra i gruppen
Presentation av teorier, koncept och idéer för att vidga begreppsförståelsen
Reflektionsövningar för att förstå sig själv och den egna situationen i ljuset av den nya begreppsförståelsen
Övningar anpassade till den egna verkligheten för att bygga nya färdigheter
Varje tema kompletteras med tips på egen fördjupning
Utbildning sker digitalt, fysiskt eller blandat (blended learning)
Klassrumsprincip eller flipped classroom, beroende på upplägg och önskemål
Svenska eller engelska efter önskemål
Gruppcoachning för uppföljning
Personlig mentorering eller coachning vid behov
personlig utveckling
Livslångt lärande är en förutsättning för personlig utveckling och hållbart värdeskapande, både privat och i arbetslivet
Tänkvärt citat (av okänd) som ramar in Learning Leaders värdering om livslångt lärande
CFO asks CEO: “What happens if we invest in developing our people and they leave us?”
CEO: “What happens if we don’t, and they stay?”
Hållbarhet
Hållbart värdeskapande för samhället och naturen måste gå hand i hand med lönsamhet — 3Ps: People, Planet and Profit — ingen av dem är överordnad. Framförallt har FNs definition fått spridning (1987 Brundtland Report):
"En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov".
…vilket i sin tur återspeglas i Agenda 2030 med sina 17 SDGs (Sustainable Development Goals).
Men hur kommer ledarskap in i bilden? FNs definition har bara det stora perspektivet.
Så här är Learning Leaders definition av hållbart ledarskap, som en variant på hållbar utveckling:
"Ett hållbart ledarskap är ledarskap som tillfredställer dagens behov, inom ramen för hållbar utveckling, utan att äventyra ens egna eller organisationens möjligheter att leda hållbart imorgon."
Kopplingen mellan hållbarhetens olika skalnivåer kan illustreras med en lökmodell, från hållbart självledarskap hela vägen till en hållbar planet: