
att leda organisationen
om programmet
Att leda organisationen lyfter blicken från det mellanmänskliga ledarskapet till det större perspektivet. Viktiga teman på organisationsnivå är beslutsfattande, förändringsledning, strategi, målarbete, designprocess, systemtänkande, organisationsstruktur, flöde och design av vision/mission/värderingar. Behandlar även moderna ledares utmaning att hantera risker och leda i osäkra, komplexa sammanhang där traditionell planering inte hjälper.
omfattning
Programmet omfattar:
1/2 h personlig avstämning kring målsättning
12 st interaktiva seminarier à 2 h
Enklare självstudier (artiklar, YouTube)
4 st frågestunder och gruppcoaching med återkoppling från verkligheten à 1 h
Avslutningsseminarium med presentation och feedback på eget arbete 3 h
Tilläggsoption: Individuell coachning eller mentorering parallellt med programmet, kopplat till personlig målsättning
MÅLSÄTTNING
Målsättningen med Att leda organisationen är att du efter genomgånget program har:
Utvecklat en fördjupad förståelse för ändamålsenlig organisationsstruktur
En kraftfull verktygslåda för att utveckla och förändra verksamheten till att bli mer effektiv och levande
Byggt en solid bas inför att tryggt ta nästa steg inom ledarskap, att leda kulturtransformation
MÅLGRUPP
Programmet Att leda organisationen vänder sig i huvudsak till dig som är chef eller ledare idag och vill vässa dina färdigheter inför utveckling och förändring av organisationen.
FÖRKUNSKAPER
Programmet kommer bäst till sin rätt för befintliga ledare i beslutsfattande position med påverkan på den egna organisationens framtid.
INNEHÅLL
beslutsfattande
Vad är beslutsfattande?
Beslutsunderlag
Beslut i organisationen
Beslut i hjärnan
Fördomar och fallgropar
Beslutsprocesser
Mitt eget beslutsfattande
strategi
Vad är strategi?
Varför strategi?
Strategiprocess
För vem är strategi?
Strategiskolor och egen syntes
När är strategi dåligt?
Agil strategi och hypotesprövning
förändringsledning
Vad är förändringsledning?
Drivkrafter och sammanhang
Perspektiv
Förändringskapacitet
Motstånd och uppslutning
Förändringsstrategi och -ledning
Process
struktur och flöde
Vad är organisationsstruktur?
Organisationstyper
Organisatoriska trender
Designprocess
Systemtänkande
Värdekedja
Flöde
vision, mission, värderingar
Vad är en organisations syfte?
Syfte
Vision
Mission
Värderingar
Beteenden
Mål
risk och komplexitet
Vad är risk och komplexitet?
Riskhantering
Från enkelhet till kaos
Fragilitet, robusthet och antifragilitet
Förutsägelser
Interventionism
Att leda i osäkerhet
