
att vara chef
om programmet
Chefskap och ledarskap är inte samma sak. Enkelt uttryckt kan man säga att chefskap är den formella delen av ledarskap med ansvar över budget, personal och arbetsmiljö. Man måste inte vara chef för att vara ledare, däremot är det vanligt att en chef även är ledare i verksamheten. Chefsprogrammet går igenom de viktigaste kunskaperna och färdigheterna som blivande chefer behöver, med målsättning att du ska få självförtroende och trygghet i den nya rollen.
omfattning
Programmet omfattar:
1/2 h personlig avstämning kring målsättning
12 st interaktiva seminarier à 2 h
Enklare självstudier (artiklar, YouTube)
4 st frågestunder och gruppcoaching med återkoppling från verkligheten à 1 h
Avslutningsseminarium med presentation och feedback på eget arbete 3 h
Tilläggsoption: Individuell coachning eller mentorering parallellt med programmet, kopplat till personlig målsättning
MÅLSÄTTNING
Målsättningen med Att vara chef är att du efter genomgånget program har:
Utvecklat en fördjupad förståelse för vad det innebär att vara chef, för en själv, medarbetare och organisation
En kraftfull verktygslåda för gott chefskap
Skapat självförtroende och trygghet i karriärklivet att bli chef
MÅLGRUPP
Programmet Att vara chef vänder sig i huvudsak till dig som är blivande chef, eller som har varit det ett tag men ännu inte fått chansen att delta i en gedigen chefsutbildning.
FÖRKUNSKAPER
Programmet kräver inga förkunskaper eller tidigare chefserfarenhet.
Chefskap
Vad innebär chefskap?
Chefskap vs ledarskap
Personalansvar
Det dubbla representatskapet
Delegering
Samtal
Feedback
Dialog
Utvecklingssamtal
Lönesamtal
Det svåra samtalet
Mötesteknik
administration
Vad innebär chefens administration?
Processer
Ekonomistyrning och budget
Tidredovisning
Attestering
Resursallokering
Rekrytering
Vad är rekrytering?
Kompetens
Personlighet
Värderingar
Intervju
Urvalsprocess
Kontrakt
Att säga nej
Kompetens och roller
Vad är kompetens?
Roller och befattningar
Utbildning och erfarenhet
Kompetensprofil
Kompetensstrategi
Att mäta kompetens
Arbetsmiljö
Vad är en god arbetsmiljö?
Säkerhet
Psykosocial arbetsmiljö
Incidenter: Tillbud och olyckor
Arbetstid och övertid
Arbetsskador och rehabilitering
Arbetsmiljö vid distansarbete
Att mäta arbetsmiljö
