att vara chef

om programmet

Chefskap och ledarskap är inte samma sak. Enkelt uttryckt kan man säga att chefskap är den formella delen av ledarskap med ansvar över budget, personal och arbetsmiljö. Man måste inte vara chef för att vara ledare, däremot är det vanligt att en chef även är ledare i verksamheten. Chefsprogrammet går igenom de viktigaste kunskaperna och färdigheterna som blivande chefer behöver, med målsättning att du ska få självförtroende och trygghet i den nya rollen.

omfattning

Programmet omfattar:

  • 1/2 h personlig avstämning kring målsättning

  • 12 st interaktiva seminarier à 2 h

  • Enklare självstudier (artiklar, YouTube)

  • 4 st frågestunder och gruppcoaching med återkoppling från verkligheten à 1 h

  • Avslutningsseminarium med presentation och feedback på eget arbete 3 h

  • Tilläggsoption: Individuell coachning eller mentorering parallellt med programmet, kopplat till personlig målsättning

MÅLSÄTTNING

Målsättningen med Att vara chef är att du efter genomgånget program har:

  • Utvecklat en fördjupad förståelse för vad det innebär att vara chef, för en själv, medarbetare och organisation

  • En kraftfull verktygslåda för gott chefskap

  • Skapat självförtroende och trygghet i karriärklivet att bli chef

MÅLGRUPP

Programmet Att vara chef vänder sig i huvudsak till dig som är blivande chef, eller som har varit det ett tag men ännu inte fått chansen att delta i en gedigen chefsutbildning.

FÖRKUNSKAPER

Programmet kräver inga förkunskaper eller tidigare chefserfarenhet.

Chef 1.jpg

Chefskap

  • Vad innebär chefskap?

  • Chefskap vs ledarskap

  • Personalansvar

  • Det dubbla representatskapet

  • Delegering

Samtal.jpg

Samtal

  • Feedback

  • Dialog

  • Utvecklingssamtal

  • Lönesamtal

  • Det svåra samtalet

  • Mötesteknik

Admin 2.jpg

administration

  • Vad innebär chefens administration?

  • Processer

  • Ekonomistyrning och budget

  • Tidredovisning

  • Attestering

  • Resursallokering

Rekrytering.jpg

Rekrytering

  • Vad är rekrytering?

  • Kompetens

  • Personlighet

  • Värderingar

  • Intervju

  • Urvalsprocess

  • Kontrakt

  • Att säga nej

Kompetens.jpg

Kompetens och roller

  • Vad är kompetens?

  • Roller och befattningar

  • Utbildning och erfarenhet

  • Kompetensprofil

  • Kompetensstrategi

  • Att mäta kompetens

Arbetsmiljö.jpg

Arbetsmiljö

  • Vad är en god arbetsmiljö?

  • Säkerhet

  • Psykosocial arbetsmiljö

  • Incidenter: Tillbud och olyckor

  • Arbetstid och övertid

  • Arbetsskador och rehabilitering

  • Arbetsmiljö vid distansarbete

  • Att mäta arbetsmiljö